Merkontwikkeling en visuele identiteit met fotografie en film

In 6 stappen naar een effectieve merkontwikkeling en visuele identiteit voor uw organisatie.

In opdracht van SharePeople en reclamebureau VIA JAN vervaardigde Ilya van Marle deze visuele identiteit.
In opdracht van SharePeople en reclamebureau VIA JAN vervaardigde Ilya van Marle een nieuwe serie beelden. 

 

Om een krachtige merkontwikkeling te creëren, begint u met het definiëren van uw merkwaarden. Daaruit volgt een merkstrategie. Denk vervolgens na over uw kernboodschap en hoe u wilt dat mensen uw merk waarnemen.

De eerste stap in het creëren van een sterk merk is het definiëren van je merkwaarden. Dit zijn de kwaliteiten die de beslissingen en acties van uw organisatie sturen. Uw merk moet deze waarden weerspiegelen, zodat klanten zich op hun gemak voelen en zich ‘herkennen’ in uw werkwijze. Uw visie. Bedenk ten slotte wat uw bedrijf uniek maakt en hoe het problemen voor uw doelgroep zal helpen oplossen.

Nicolaes Pickenoy schilderde tussen 1630 en 1645 maar liefst vijf groepsportretten van schutters.
Nicolaes Pickenoy schilderde tussen 1630 en 1645 maar liefst vijf groepsportretten van schutters. Dit werk vormde de inspiratie voor het fotografische groepsportret Protocol to Manage Relationships Today. Met dank aan: Amsterdam Museum

 

Zodra u uw merkwaarden hebt gedefinieerd, denkt u na over uw kernboodschap. Wat wilt u dat mensen denken als ze uw naam horen? Hoe wil je dat ze zich voelen als ze met je merk omgaan? En het meest belangrijke: welke BEELD roept uw merk en/of organisatie op bij uw publiek? Wat is de merkassociatie van uw organisatie? Denk aan symbolen, slogans, merknamen, kleuren, geuren en gevoel. Dat is de basis van uw visuele identiteit. En daarmee kunnen fotografen en beeldmakers aan de slag. 

Een goed voorbeeld van merkontwikkeling en visuele identiteit is het fotografisch werk Protocol to Manage Relationships Today dat gebaseerd is op de Schutterstukken uit de 17e eeuw. 

 

Definieer uw merkwaarden voor een goede merkontwikkeling en visuele identiteit.

Merkidentiteit is meer dan alleen een logo; het is ook de bedrijfscultuur, de missie en de visie. Het is wat uw bedrijf uniek maakt en onderscheidt van concurrenten. 

 

Denk na over uw kernboodschap. Welke beelden komen bij u op? 

Zodra u uw merk heeft gedefinieerd, denk dan na over hoe u wilt dat mensen uw bedrijf zien. Hoe zou u uw merk aan anderen beschrijven? Hoe wilt u GEZIEN worden? Wilt u dat ze u zien als vriendelijk, professioneel, innovatief, betrouwbaar, enz.

 

Merkontwikkeling en visuele identiteit; Fotografie is een zeer krachtig instrument.
Dankzij heldere merkwaarden konden we een sterke visuele vertaalslag maken voor het Protocolbureau in Den Haag. Het Schutterstuk van Nicolaes Pickenoy vormde de basis. 

 

Bepaal wie uw doelgroep is. Hoe zien zij eruit? Hoe kijkt uw publiek naar u? 

U moet ook overwegen wat voor soort visuele identiteit het beste werkt voor uw bedrijf. Verkoopt u producten, dan moet u wellicht afbeeldingen van producten gebruiken. Als je diensten levert, dan heb je misschien foto's nodig van je kantoor of personeel.

 

Identificeer uw probleem of behoefte.

Als je je merkwaarden hebt bepaald, denk dan na over je kernboodschap. Wat wilt u dat mensen begrijpen als ze uw naam horen? Hoe zou u uw bedrijfscultuur omschrijven?

 

Maak een visueel moodboard. Zo leg je een basis van uw visuele identiteit. 

Merkassociatie verwijst naar de kwaliteiten, eigenschappen, emoties of concepten die aan een bedrijf zijn gekoppeld. 

Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Pinterest of Canva kunt u zelf aan de slag. Maar nog beter is het om dit in een gezamenlijke sessie te doen met verschillende personen. Zo krijg je verschillende perspectieven waarmee je verder kunt. En waarmee je de fotograaf of filmmaker beter kan briefen. 

Ilya van Marle is kennisregisseur, filmmaker en hoogwaardige portret fotograaf. Hij is ook co-founder en bedenker van het 'kennis-ontgrendel' collectief De Lichtjagers Filmmakers.